Poziom czytelnictwa prasy jest bezpośrednio zależny od zasobności portfela. Polacy o wyższych dochodach czytają dziesięć razy częściej od statystycznego Polaka
37 procent osób o dochodach powyżej pięciu tysięcy złotych netto czyta nie mniej niż dziesięć tytułów prasowych. Kolejne 30 procent regularnie czyta między cztery a dziewięć tytułów. Sięgają przeważnie po miesięczniki i poświęcają na lekturę około godziny dziennie. Tylko 18% osób w tej grupie nie czyta pracy wcale.
Ogólnopolskie czytelnictwo tytułów prasowych ocenia się na 6–7 procent ludności kraju, a w grupie wyższych dochodów wynosi 10-15 procent.
Najpopularniejszym dziennikiem jest Gazeta Wyborcza. Jej czytelnictwo wśród osób zamożnych jest trzyipółkrotnie wyższa, niż ogólny zasięg gazety.
Wśród tygodników pierwsze miejsce wśród osób o wysokich dochodach zajmuje Newsweek, wyprzedzając Tele Tydzień.
Raport Polskich Badań Czytelnictwa dowodzi także, że wraz z poziomem zamożności spada odsetek telewidzów, a rośnie czytelników prasy.
W badaniach PBC osoby o dochodach powyżej pięciu tysięcy złotych netto (roczny dochód burto powyżej 85 tysięcy zł) określane są jako zamożne lub bogate. To 4,7 proc. polskiego społeczeństwa w wieku 18–59 lat, czyli 1,05 miliona osób.
Temat tygodnia: polskie czytelnictwo w głębokim dołku