Coraz większą rolę w finansowaniu przedsiębiorstw odgrywa finansowanie społecznościowe. Przybiera ono formę crowdfundingu (finansowanie wybranego projektu) i fundraisingu (zbieranie pieniędzy poprzez wsparcie osób, firm, fundacji). Środki te służą do realizacji projektów biznesowych, kulturalnych, naukowych, społecznych czy charytatywnych. Rozwojowi tego finansowania sprzyja rozwój rynku IT. Dzisiaj także w wersji mobilnej, czyli poprzez komórki i tablety, których transakcje stanowią już 3/4 wszystkich akcji.
Sukes zbiórki pieniędzy dla Wisły Kraków, gdy od 9 tysięcy inwestorów zebrano w ciągu doby 4 miliony złotych, ratując klub piłkarski, uczyniły głośną tę formę finansowania. Kibicie przejęli 5% akcji Wisły Kraków znajdującej się w poważnych problemach finansowych. Był to rekord crowdfundingu w Polsce. Była to pierwsza taka inicjatywa w Polsce, która umożliwiła poprzez portal Beesfund podwyższenie kapitału spółki za pomocą dedykowanej platformy.
Do największych platform służących do takiego finansowania należą: polakpotrafi.pl czy zrzutka.pl. Platforma ta odnotowała w 2018 r. 42 miliony zł wpłat – 660 tys. wpłat, czyli o 123 proc. więcej w porównaniu z 2017 r. Wartość finansowania społecznościowego w Polsce wzrośnie w 2019 roku do ok. 700 mln zł, tj. o 141 proc.
więcej o finansowaniu społecznościowym: We the Crowd