Polski producent Metal-Master, prywatne przedsiębiorstwo z Podgórzyna k. Jeleniej Góry, wyprodukował pierwszą konstrukcję lotniczą. Flaris Lar 1 to niewielki dyspozycyjny odrzutowiec, na którego pokładzie może znaleźć się 5 osób, a masa startowa nie może przekroczyć 1700 kg. Prędkość przelotowa samolotu wynosi 769 km/h, a jego zasięg 2500 km.
Flaris Lar1 dysponuje super lekką konstrukcją płatowca, silnik certyfikowany EASA „szybowcowa” aerodynamika, wspomniany już układ napędowy oraz możliwość startu i lądowania z krótkich aeroklubowych lotnisk. To zdecydowana przewaga, nad innymi odrzutowcami klasy Very Light Jet.
“Samolot przeszedł pomyślnie próby naziemne. Oczekujemy na zgodę Urzędu Lotnictwa Cywilnego na rozpoczęcie prób w locie. Zamierzamy przeprowadzić 150 godzin prób w locie, po których uzyskamy polski certyfikat w kategorii S1. Umożliwi to użytkowanie tego samolotu na terenie Polski. Kolejnym krokiem będzie ubieganie się o europejski certyfikat typu EASA CS-23” – mówi Rafał Ładziński, prezes Metal-Master”
Producent podkreśla ekonomiczne walory odrzutowca. Metal-Master produkuje bowiem wszystkie części zamienne oraz podsystemy, co bezkonkurencyjnie obniża koszty eksploatacji, na tle porównywalnych modeli samolotów.
Polski odrzutowiec ma być docelowo użytkowany przez osoby prywatne i nieduże firmy. Może on służyć w charakterze samolotu obserwacyjnego, kontroli granic oraz łącznikowego kadry dowódczej.
Komentarz: teraz możemy powiedzieć: “Polak potrafi!”. Takim polskim przedsiębiorcom państwo powinno “nieba przychylać”.
Przemysław Pawlak: Patriotyzm to świadomy wybór
Nie ma wciąż jednego, wspólnego, systematycznego oznaczania polskich produktów na sklepowych półkach.
[Total_Soft_Poll id=”23″]