Wchodzą w życie nowe regulacje unijne dotyczące stosowania faktur elektronicznych w transakcjach z urzędami. 18 kwietnia administracja publiczna (jednostki samorządu terytorialnego, uczelnie publiczne, spółki komunalne) ma obowiązek przyjmowania elektronicznych faktur. Dotyczy to operacji o wartości większej niż 30 tysięcy euro. Wynika to z Dyrektywy 2014/55/UE w sprawie elektronicznego fakturowania w zamówieniach publicznych.

Każdy dostarczający usługi dla sektora publicznego (a liczbę takich kontrahentów szacuje się na kilkaset tysięcy) będzie zobowiązany do przesyłania faktury w formacie EDI. Jeśli nie dotrzyma tych standardów – nie otrzyma pieniędzy za dostarczone usługi.

Celem wprowadzenia jest uszczelnienie systemu podatkowego w Unii. Za dwa lata obowiązek przesyłania automatycznych faktur obejmie kilkaset tysięcy firm.

Jednak ani przedsiębiorcy, ani administracja nie czują się do nowych regulacji przygotowani. Zaledwie połowa badanych przez PEF Expert (operatora rządowej Platformy Elektronicznego Fakturowania) oceniała przygotowanie swoich organizacji „dobrze” lub „bardzo dobrze”. Aż 49 proc. badanych czuje się przygotowane do nowych przepisów „przeciętnie” lub „słabo”.

Blisko jedna trzecia ankietowanych (30 proc.) definiuje automatyczną, elektroniczną fakturę jako plik przesyłany mailem w postaci PDF z zaszytymi wewnątrz metadanymi. Jednak nie ma on z nią nic wspólnego.  Automatyczna faktura jest paczką danych w formacie EDI, który można przesyłać i odebrać bez potrzeby udziału człowieka. Tymczasem faktura w pliku PDF nie dość, że nie ma nic wspólnego z automatycznym przetwarzaniem, to jest droższa w obsłudze w porównaniu z fakturą papierową, gdyż jej zawartość i tak trzeba przecież wydrukować.

Komentarz: Nowe rozwiązania to szansa na obniżenie kosztów faktur dla firm współpracujących z administracją publiczną. W Polsce wystawia się ponad 1,5 miliarda faktur rocznie, jednak zaledwie 8-11% jest przesyłanych elektronicznie. Jednak znacząca ich większość to faktury np. w postaci pliku graficznego, które nie pozwalają na automatyczne wprowadzanie danych. W Polsce elektroniczne faktury dla administracji publicznej będą przesyłane przez platformę elektronicznego fakturowania (PEF) zgodnie ze standardami OpenPEPPOL.

Jak oceniasz?

kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

średnia ocen / 5. ilość głosów

jeśli uznałeś, że to dobre...

... polub nas w mediach społecznościowych

Nie spodobało się? Przykro nam...

Pomóż nam publikować lepsze teksty

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here