Dramatycznie szybko rośnie liczba dzieci z zaburzeniami rozwojowymi – trudności w komunikacji, koncentracji oraz mających problemy z nauką i agresją. W takich sytuacjach konieczna jest „całkowita rezygnacja z telewizora”. „Do około drugiego roku życia dziecko nie powinno obejrzeć nawet trzyminutowej bajki” – ostrzega prof. Jadwiga Cieszyńska.

W Polsce ponad 40 procent dzieci w wieku 1-2 lata korzysta z urządzeń mobilnych, z których co trzecie korzysta z nich niemal codziennie.

Dzieci, które od małego przesiadywały przed telewizorem, osiągają później słabsze wykształcenie. Reguła jest taka: im mniej telewizji, tym lepsze wykształcenie. Dzieci te mają problemy z percepcją obrazów statycznych, takich jak ilustracje w książkach i teksty.

„Widzą, co jest na obrazkach, ale nie potrafią dostrzec elementów, które wskazują na pewną linearność historii. Nie rozumieją, że najpierw trzeba ułożyć obrazek z myszkami, które wychodzą z dziurki, potem jedna wychodzi na stół, jedzą serek, a na końcu serek znika. Badam dzieci od 40 lat, kiedyś nie było takich problemów” – mówi prof. Cieszyńska.

Dlaczego? „Mózg małego dziecka nie jest jeszcze gotowy do korzystania z wysokich technologii. Dając tak małym dzieciom do ręki smartfon czy włączając telewizję, narażamy je na ogromne konsekwencje, z którymi będą się musiały borykać w całym swoim dorosłym życiu.”

„U dzieci, które już od wczesnych lat miały kontakt z nowymi technologiami, dostrzegamy dwie zasadnicze dysfunkcje. Pierwszą z nich jest stan nieustannego rozproszenia, czyli zaburzenia uwagi i trudności z dłuższym skupieniem się na stałym obrazie. Druga to optodysleksja, czyli kłopoty z czytaniem. Dzieci czytają znacznie wolniej, mają problem ze zrozumieniem tekstu.”

„Kiedyś dziecko potrafiło czytać emocje na naszej twarzy. Widziało nasze zniecierpliwienie i srogą minę, które mówiły, że koniec zabawy, że musimy już wychodzić. Widziało uśmiech na naszej twarzy, gdy ładnie jadło. Dziś dziecko nie patrzy na nas, tylko w ekran. Nie rozumie nas, nie umie czytać emocji, ale też nie umie ich wyrażać” – podsumowuje pani profesor.

Prof. zw. dr hab. Jagoda Cieszyńska – kieruje Katedrą Logopedii i Zaburzeń Rozwoju w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Jest psychologiem i logopedą, dyrektorem merytorycznym w Centrum Metody Krakowskiej.

Coming Soon
Chronisz swoje dzieci przed technologicznymi zagrożeniami?
Chronisz swoje dzieci przed technologicznymi zagrożeniami?
Chronisz swoje dzieci przed technologicznymi zagrożeniami?

Jak oceniasz?

kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

jeszcze nie oceniano

jeśli uznałeś, że to dobre...

... polub nas w mediach społecznościowych

Nie spodobało się? Przykro nam...

Pomóż nam publikować lepsze teksty

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here