7. Znaczenie dla gospodarki narodowej

Sektor motoryzacyjny odpowiada za ok. 8 proc. PKB Polski. Generuje 13 proc. eksportu i daje zatrudnienie dla 8 proc. zatrudnionych w polskim przemyśle. W latach 2007-2016 liczba zatrudnionych w branży wzrosła niemal o połowę, a o 75 proc. zwiększyła się wartość produkcji sprzedanej. Przekrój tego pokazuje ilustracja z raportu “Ile polskiego genu w polskim przemyśle motoryzacyjnym?”.

Przemysł motoryzacyjny należy do najszybciej rozwijających się grup przemysłowych. W 2017 roku osiągnął rekordowe wyniki.

Siłą napędową przemysłu motoryzacyjnego w Polsce są producenci komponentów i części. W 2017 roku produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep (PKD 29) osiągnęła historycznie rekordowy poziom 148,44 miliardów złotych i wciągu roku wzrosła o 7,8 procent, a w ciągu ostatnich pięciu lat produkcja ta wzrosła o 44 procent. W 2017 r. wyprodukowano w Polsce 690 tysięcy pojazdów samochodowych, z tego samochodów osobowych 515 tys. sztuk.

Większość przychodów – 84,34 miliardów zł – wygenerowali producenci części i akcesoriów (PKD 29.3) i wzrosła w ciągu roku o 10,6 procent, a latach 2012-2017 – o ponad połowę (56%). Ich dominacja w przemyśle motoryzacyjnym rośnie – w 2014 r. udział krajowej wartości dodanej w polskim eksporcie motoryzacyjnym wyniósł ponad 54%, podczas gdy w eksporcie specjalizującej się w montażu samochodów Słowacji było to zaledwie 33%, a w eksporcie Czech – 43%.

Jednak przyglądając się głębiej wartości dodanej dla polskiej gospodarki, widać, że choć sektor ten gra znaczącą rolę w handlowej wymianie międzynarodowej, z drugiej strony jednak ma relatywnie niski udział krajowych czynników produkcji. Przy niewielkiej lokalnej materiałochłonności przemysł motoryzacyjny, z racji swej wysokiej importochłonności, ma bardzo niską zawartość wartości dodanej w produkcji globalnej. Przemysł ten plasuje się na odległej, 50. pozycji wśród 56 działów gospodarki narodowej. O tym mówi poświęcony temu sektorowi specjalny raport rządowy “Ile polskiego genu w polskim przemyśle motoryzacyjnym”.

Warunki specjalne

Przemysł samochodowy, szczególnie jego zagraniczna część, działa w Polsce na szczególnych warunkach. Zlokalizowany w w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, tj. w wybranych regionach Polski, gdzie działalność gospodarcza prowadzona jest w specjalnych warunkach. Zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych CIT (stopa 19%) wynoszą 30%-50% nakładów inwestycyjnych albo dwuletnich kosztów zatrudniania pracowników w zależności od tego, które są wyższe.

Stosuje się też zwolnienia od podatku od nieruchomości. Zwolnienie to zależy od liczby utworzonych nowych miejsc pracy i czy samorząd lokalny stosuje politykę zwolnień podatkowych. Stawki tego podatku są ustalane lokalnie.

Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmuje także bezpośrednie wsparcie gotówkowe. Przy inwestycji Daimlera, działającej w Wałbrzyskiej SSE, polski rząd dopłacił dodatkowo ponad 80 milionów złotych.

Atrakcyjny jest także dla inwestorów niski poziom obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych. Procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu i jeden z najniższych w Unii Europejskiej.

Komentarz: O tym, że wpływy podatkowe państwa z tej branży są żadne, świadczy wybieg, do jakiego uciekli się twórcy raportu “Polski gen…”. Gdy podjęli temat podatkowy, zaczęli omawiać akcyzę od paliw i samochodów, których związki z przemysłem samochodowym są zerowe. Rzeczywiście, nie ma czego omawiać w sprawie dochodów dla dobra wspólnej kiesy. Jak tu dyskutować o zerze?

Czytaj wszystkie części Tematu “Przemysł Motoryzacyjny w Polsce”:

  1. Polski przemysł motoryzacyjny
  2. Cięższe pojazdy to polska specjalność
  3. Autobusy i naczepy – więcej polskich firm
  4. Części samochodowe – polska specjalność
  5. Produkujemy na eksport, ale budzi się popyt krajowy
  6. Główny zysk: dużo przemysłowych miejsc pracy
  7. Niska polska wartość dodana i nic do wspólnej kiesy
Coming Soon
Czy przemysł motoryzacyjny w Polsce to dobra inwestycja, służąca naszym interesom narodowym?
Czy przemysł motoryzacyjny w Polsce to dobra inwestycja, służąca naszym interesom narodowym?
Czy przemysł motoryzacyjny w Polsce to dobra inwestycja, służąca naszym interesom narodowym?

Jak oceniasz?

kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

jeszcze nie oceniano

jeśli uznałeś, że to dobre...

... polub nas w mediach społecznościowych

Nie spodobało się? Przykro nam...

Pomóż nam publikować lepsze teksty

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here