„Niemiecki przemysł samochodowy to rdzeń gospodarki”, powiedział niedawno minister gospodarki Peter Altmaier. „To nie jest lobbowanie, to interes narodowy” – podkreślił. I rzeczywiście, w Polsce przemysł samochodowy to także interes narodowy. Zupełnie inaczej niż w Niemczech, gdzie znajduje się centrum europejskiego przemysłu samochodowego, ale w naszej gospodarce – peryferyjnej, pełniącej rolę poddostawcy –
także stanowi element strategiczny gospodarki. W poniższym raporcie postaramy się to unaocznić.

1. Produkcja samochodów osobowych

Liderami polskiej branży motoryzacyjnej są światowe koncerny, które zlokalizowały tutaj swoją działalność. Brak polskiego kapitału i dużych rodzimych firm motoryzacyjnych powoduje, że inwestycje zagraniczne są jedynym znaczącym źródłem rozwoju branży. Fabryki produkujące gotowe pojazdy należą do wielkich światowych koncernów ponieważ kwoty, które trzeba zainwestować w produkcję nowego modelu to dziesiątki miliardów euro.

Najbardziej spektakularny segment tego przemysłu to samochody osobowe. Tu działa jedynie kapitał zagraniczny. Największą w Polsce i jedną z największych w Europie jest fabryka samochodów Fiata Chryslera (FCA) w Tychach. Marka Fiat jest obecna w Polsce od lat 20-tych ubiegłego wieku. Polskie Fiaty, produkowane w Polsce na licencji Fiata, pomagały motoryzować Polskę tak przed wojną jak i w czasach PRL. Masowe modele 125 i 126 produkowano nie tylko na potrzeby rynku wewnętrznego, ale też na eksport. Fiat-Chrysler Automotive ma także zakład w Bielsku-Białej, produkujący silniki i skrzynie biegów. Produkując 263 tysiące sztuk samochodów (2017) i mając około 40% udziału w krajowej produkcji samochodów osobowych i lekkich dostawczych, fabryka odczuwa kilkuletni już spadek produkcji.

Drugą w kolejności jest fabryka Opla (PSA), która działa w Gliwicach od 1998 r. Głównym modelem jest Opel Astra. Fabryka ma obecnie zdolności produkcyjne 220 tys. samochodów rocznie i zatrudnia 3000 osób. Jednak produkcja obecnie jest znacząco ograniczona wobec poprzednich lat, gliwicki zakład Opla wyprodukował 165 tysięcy. aut osobowych (2017), o 18 proc. mniej niż w 2016 roku. Opel również ma w Tychach drugą fabrykę, produkującą silniki – powstają diesle 1,6. Oba zakłady zatrudniają łącznie ponad 3500 pracowników.

Przemysł samochodowy w Polsce jest niewielkim fragmentem globalnego przemysłu, który doświadcza cyklów koniunkturalnych. Liczba wyprodukowanych w Polsce samochodów osobowych skurczyła się w ostatnim roku o 13 proc. Rok wcześniej spadek wyniósł 7 proc.

Czytaj wszystkie części Tematu “Przemysł Motoryzacyjny w Polsce”:

  1. Polski przemysł motoryzacyjny
  2. Cięższe pojazdy to polska specjalność
  3. Autobusy i naczepy – więcej polskich firm
  4. Części samochodowe – polska specjalność
  5. Produkujemy na eksport, ale budzi się popyt krajowy
  6. Główny zysk: dużo przemysłowych miejsc pracy
  7. Niska polska wartość dodana i nic do wspólnej kiesy
Coming Soon
Czy przemysł motoryzacyjny w Polsce to dobra inwestycja, służąca naszym interesom narodowym?
Czy przemysł motoryzacyjny w Polsce to dobra inwestycja, służąca naszym interesom narodowym?
Czy przemysł motoryzacyjny w Polsce to dobra inwestycja, służąca naszym interesom narodowym?

Jak oceniasz?

kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

jeszcze nie oceniano

jeśli uznałeś, że to dobre...

... polub nas w mediach społecznościowych

Nie spodobało się? Przykro nam...

Pomóż nam publikować lepsze teksty

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here