4. Części i akcesoria

W Polsce ważniejszą od montażu końcowego częścią sektora motoryzacyjnego jest produkcja części i podzespołów, gdzie działa kilka tysięcy podmiotów. Część z nich to wielkie zakłady, których właścicielami są również międzynarodowe spółki, ale pokaźną i znaczącą grupę stanowią zakłady z polskim kapitałem.

Dzięki temu do polskich zakładów trafiają technologie, a pracownicy zdobywają kwalifikacje. Produkty polskie są wysokiej jakości i praktycznie nie ma dziś na świecie liczącego się producenta, który nie kupowałby części czy podzespołów rodzimej produkcji.

W 2016 r. wartość produkcji sprzedanej całego polskiego przemysłu motoryzacyjnego wyniosła 135,6 mld złotych i był to wzrost aż o 75% wobec 2007 roku. Jednak znacznie szybciej rosła produkcja części i akcesoriów – wartość produkcji sprzedanej tego sektora w 2016 r. wyniosła 77,2 mld zł, co oznaczało blisko 2,5-krotny wzrost w porównaniu z 2007 r. Udział produkcji części i akcesoriów w wartości produkcji całego przemysłu motoryzacyjnego zwiększył się z 42 do 57 procent. Ponad połowa całej produkcji części zamiennych jest eksportowana.

Największą zagraniczną inwestycją w tym segmencie są zakłady koncernu Toyota – działające od 2002 roku zakłady w Wałbrzychu, zdolne wytworzyć 720 tys. skrzyń biegów i 371 tys. silników. Od 2005 roku działają zakłady w Jelczu-Laskowicach k. Wrocławia, mogące produkować 180 tys. silników. Zainwestowano tam ponad 4,5 miliarda złotych, tworząc ponad 2 000 stałych miejsc prac. Jednostki napędowe Toyoty powstają w Polsce od zera, na miejscu działają odlewnie i kuźnie. Gotowe napędy trafiają do zakładów japońskiego koncernu w Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i RPA. Niedawno w fabryce w Wałbrzychu uruchomiono produkcję przekładni hybrydowej dla Toyoty Corolli i C-HR.

Na potrzeby zagranicznych firm pracuje również liczna grupa polskich poddostawców, produkujących na światowym poziomie w konkurencyjnych cenach. Najbardziej znanym polskim producentów jest Inter Groclin, produkujący fotele samochodowe i tapicerki m.in. dla BMW, Mitsubishi, Audi, VW, Opel, Volvo, Suzuki, Mercedes i Porsche. Działają 4 zakłady produkcyjne w Polsce, Niemczech i na Ukrainie. Imponujący wzrost z rzemieślniczego zakładu tapicerskiego założonego przez Zbigniewa Drzymałę w 1977 r. Jednak spółka odczuwa też wahania koniunktury. W 2005 r. zatrudniała 3800 pracowników, gdy obecnie – 1800 osób. W 2008 r. z powodu globalnego kryzysu trzeba było zwolnić 700 pracowników.

Do największych krajowych producentów należą:

  1. Grupa Boryszew, woj. mazowieckie, części i podzespoły, 2054 mln zł przychodów w 2017 r.
  2. Solaris Bus, woj. wielkopolskie, autobusy miejskie, międzymiastowe i specjalne oraz tramwaje, 2008 mln zł,
  3. Grupa Wielton S.A., woj. łódzkie, naczepy, przyczepy i zabudowy, 1597 mln zł,
  4. Grupa Sanok Rubber S.A., woj. podkarpackie, części i podzespoły, 569 mln zł,
  5. Bury Sp. z o.o., woj. podkarpackie, systemy telekomunikacyjne, nawigacyjne i sterujące, 508 mln zł,
  6. Autopart Jacek Bąk, woj. podkarpackie, akumulatory, 347 mln zł,
  7. Grupa Mangata, woj. śląskie, części i podzespoły, 331 mln
  8. ZAP Sznajder Batterien S.A., woj. mazowieckie, akumulatory, 301 mln zł,
  9. Jelcz, woj. dolnośląskie, specjalizowane marki Jelcz, części zamienne, 291 mln zł,
  10. AC S.A., woj. podlaskie, części i podzespoły, dla motoryzacji, 194 mln zł.

Lista TOP30 największych pod względem przychodów ze sprzedaży producentów z branży motoryzacyjnej z większościowym polskim kapitałem. Ranking przygotowany przez BZ WBK. Z trzydziestu polskich producentów z branży motoryzacyjnej ponad połowa (16) to firmy wytwarzające części i podzespoły.

Wśród polskich przedsiębiorstw dominuje Grupa Boryszew, działająca w sektorze produkcji przewodów oraz plastikowych elementów wyposażenia. Boryszew S.A. przejął kontrolę nad kilkoma zagranicznymi konkurentami, jak Maflow, mającego trzy zakłady (w Tychach i dwa w Chełmku) czy Tensho Poland w Ostaszewie.

Nowe inwestycje

W branży części samochodowych czeka nas w tym roku otwarcie inwestycji Mercedesa w Jaworze w województwie dolnośląskim o wartości 500 mln euro, który stworzy miejsca pracy dla 1000 pracowników. W fabryce będą produkowane czterocylindrowe silniki do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Samorząd Jawora sfinansuje przebudowę drogi lokalnej zapewniającej dojazd do działki inwestora, jak również pozostałych terenów 400 ha strefy inwestycyjnej.

W ostatnich latach inwestycje zagraniczne w przemyśle motoryzacyjnym były lokowane przede wszystkim w sektorze części i podzespołów, co umocniło naszą pozycję dostawcy części dla zagranicznych fabryk samochodów (w Niemczech, Czechach, na Słowacji, Węgrzech, we Francji i Wielkiej Brytanii). Korzyści osiągane z tego rodzaju specjalizacji w globalnych łańcuchach wartości są większe niż ze specjalizacji w montażu samochodów, dominującej w innych państwach Grupy Wyszehradzkiej.

Komentarz: w Europie Środkowej panuje bardzo ostra konkurencja, a rządy wielu krajów stosują różne metody, żeby nowe inwestycje trafiły właśnie do nich. Polski rząd powinien robić wiele, by Polska była krajem atrakcyjnym dla nowych inwestorów z zagranicy, ale też by szansę na rozwój miały rodzime firmy motoryzacyjne. Każdy nowy zakład, rozbudowywany lub istniejący, nowa linia produkcyjna powinna być wspierana przez państwo, ponieważ przekładają się na większe zatrudnienie w branżach wysokich technologii i wysokich płac. Zatrudnienie wysoko wyspecjalizowanych pracowników wymaga wyższych płac, więc aby zapobiec czy choćby ograniczyć emigrację, należy podniesienie płac uczynić priorytetem działań rządowych.

Czytaj wszystkie części Tematu “Przemysł Motoryzacyjny w Polsce”:

  1. Polski przemysł motoryzacyjny
  2. Cięższe pojazdy to polska specjalność
  3. Autobusy i naczepy – więcej polskich firm
  4. Części samochodowe – polska specjalność
  5. Produkujemy na eksport, ale budzi się popyt krajowy
  6. Główny zysk: dużo przemysłowych miejsc pracy
  7. Niska polska wartość dodana i nic do wspólnej kiesy
Coming Soon
Czy przemysł motoryzacyjny w Polsce to dobra inwestycja, służąca naszym interesom narodowym?
Czy przemysł motoryzacyjny w Polsce to dobra inwestycja, służąca naszym interesom narodowym?
Czy przemysł motoryzacyjny w Polsce to dobra inwestycja, służąca naszym interesom narodowym?

Jak oceniasz?

kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

jeszcze nie oceniano

jeśli uznałeś, że to dobre...

... polub nas w mediach społecznościowych

Nie spodobało się? Przykro nam...

Pomóż nam publikować lepsze teksty

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here