Polskie przewozy towarowe cechują się ogromną niepunktualnością. W drugim kwartale tylko 4 pociągi towarowe na 10 transportów przyjechały o czasie. Pociągi cargo spóźniały się średnio o blisko 10 godzin. Choć można powiedzieć, że jest trochę lepiej, bo rok wcześniej tylko 37 proc. dojechało na czas.
Innym niepokojącym zjawiskiem jest duża liczba odwołań pociągów. Przewoźnicy w pierwszym półroczu nie uruchomili ponad 19,5 tysiąca składów, gdy na trasy ruszyło 225 tys. pociągów.
Lepiej jest w przewozach pasażerskich, w pierwszym półroczu zgodnie z rozkładem jazdy do stacji końcowej dojechało 93 proc. pociągów. I widać nawet pewną poprawę, gdyż w 2018 r. – punktualnych było 89 proc. połączeń. Jednak jeśli przyjrzeć się najbardziej popularnej na dłuższych trasach sieci InterCity, to tam opóźniony jest co 5 pociąg (wskaźnik punktualności 80%).
Komentarz: Duże opóźnienia pociągów towarowych nie świadczą dobrze o poziomie cywilizacyjnym i umiejętnościach organizacji w naszym kraju. Polskie pociągi towarowe na pewno nie zasłużą sobie na powiedzenie, że “można według nich zegarki regulować”. Raczej są symbolem iście Mrożkowskiej “polskiej niemożności“. Co gorsze, nie ma badań, jaki jest związek między tak drastycznymi opóźnieniami pociągów cargo a malejącymi ich przewozami. Od 2002 r. bowiem masa przewozów nie wzrosła tak, jakby wskazywała na to wzrost PKB, odległości przewozowe wręcz zmalały. Czy wina jest po stronie sieci kolejowej, remontów torów i dworców. I dlaczego jest tak dużo odwołań pociągów towarowych? Przejrzystości to na polskiej kolei nie ma wcale. A za nią podąża nieudolność.
Twoim zdaniem?
[democracy id=”67″]
Czytaj:
14 milionów wykluczonych z transportu publicznego
Wykluczenie z transportu publicznego osiągnęło ogromną skalę – nawet 14 milionów Polaków, co trzeci mieszkaniec naszego kraju ma ograniczony dostęp do niego. Tak szacuje Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Problem spowodowany jest spowodowany „zwijaniem się” sieci kolejowych – likwidacją 5 tysięcy linii kolejowych, a także upadkiem ponad 60 proc. lokalnych oddziałów PKS-ów. Lukę częściowo wypełnili prywatni […]