3. Autobusy, przyczepy, naczepy, jednoślady

W Polsce powstały także duże zakłady produkujące autobusy: MAN w Starachowicach, Volvo we Wrocławiu, Scania w Słupsku, Kapena (przedstawiciel Iveco) pod Słupskiem. W tym segmencie pojazdów działały dwie polskie firmy: Solaris oraz Ursus w Lublinie. Niestety, Solaris został wykupiony przez zagranicznego inwestora, a Ursus Bus przeszedł w ręce funduszu inwestycyjnego.

W 2017 roku działające w Polsce fabryki wyprodukowały ponad 5 tysięcy autobusów. Jest to stabilny wynik od kilku lat, po znaczącym zwiększeniu produkcji w 2014 r., gdy zakończył się kryzys at 2012 – 2013. Największym producentem pozostał MAN, z wynikiem przekraczającym 1,7 tys. jednostek, o 10 proc. większym niż rok wcześniej. Solaris Bus & Coach wyprodukował 1,2 tys. autobusów, o 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Na trzecim miejscu znalazło się Volvo Polska, a na czwartym Scania.

Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszą się producenci przyczep i naczep. Na rynku krajowym dominują podmioty zagraniczne (Schmitz Cargobull, Krone), ale mamy także wiele krajowych podmiotów, jak Wielton, Zasław TSS w Andrychowie, MEGA w Nysie, EMTECH w Bełchatowie, KERIS w Szczercowie, Polcamp we Wrocławiu, Autonadwozia w Środzie Wielkopolskiej czy AMZ-KUTNO.

Rynek przyczep ciężarowych rolniczych to jedyny rynek, na którym dominują polscy producenci (Pronar Sp. z o.o., Metal-Fach, Metaltech, Wielton).

Wielton z Wielunia to jeden z trzech największych producentów naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie oraz jeden z dziesięciu największych producentów w tej branży. Wielton w 2015 r. posiadał 15% udziału w polskim rynku nowych przyczep i naczep powyżej 3,5 t oraz 9% w rynku przyczep ciężarowych rolniczych.

Firma Zasław z Andrychowa sprzedaje w całej Europie przyczepy o ładowności od 6 do 35 ton, wytwarza też pojazdy użytkowe. W latach 50-tych produkowała najczęściej używany w Polsce model przyczepy rolniczej – z tzw. „Autosanek” korzysta wciąż 70 proc. gospodarstw rolnych.

Firma WISS z Bielska-Białej, czołowy producent samochodów pożarniczych – nie tylko w Polsce, ale i całej Europie.

Znane z produkcji zabudów specjalnych AMZ-Kutno, przygotowuje karetki pogotowia, miejskie autobusy, bankowozy oraz specjalistyczne pojazdy dla służb energetycznych, wodociągowych, straży miejskiej i policji. Na zlecenie wojska, także pojazdy operacyjne i sanitarki. W 2004 roku rozpoczęła produkcję lekkich transporterów opancerzonych „DZIK” dla jednostek specjalnych.

Inną kategorią produktów są jednoślady. Krajowa produkcja motocykli to głównie dwa podmioty: Romet Motors oraz Junak. W motocyklach o mniejszej mocy (poniżej 125 cm3 oraz między 125 cm3 a 250 cm3) dominują polscy producenci, posiadający ponad połowę udziału w rynku, natomiast w produkcji motocykli o wyższej pojemności przeważają podmioty z kapitałem zagranicznym. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku motorowerów. Polscy producenci posiadają łącznie 52% rynku, pozostała część jest rozproszona i należy do podmiotów zagranicznych.

Czytaj wszystkie części Tematu “Przemysł Motoryzacyjny w Polsce”:

  1. Polski przemysł motoryzacyjny
  2. Cięższe pojazdy to polska specjalność
  3. Autobusy i naczepy – więcej polskich firm
  4. Części samochodowe – polska specjalność
  5. Produkujemy na eksport, ale budzi się popyt krajowy
  6. Główny zysk: dużo przemysłowych miejsc pracy
  7. Niska polska wartość dodana i nic do wspólnej kiesy
Coming Soon
Czy przemysł motoryzacyjny w Polsce to dobra inwestycja, służąca naszym interesom narodowym?
Czy przemysł motoryzacyjny w Polsce to dobra inwestycja, służąca naszym interesom narodowym?
Czy przemysł motoryzacyjny w Polsce to dobra inwestycja, służąca naszym interesom narodowym?

Jak oceniasz?

kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

jeszcze nie oceniano

jeśli uznałeś, że to dobre...

... polub nas w mediach społecznościowych

Nie spodobało się? Przykro nam...

Pomóż nam publikować lepsze teksty

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here