2. Samochody dostawcze i ciężarowe

Kolejny segment polskiego przemysłu motoryzacyjnego to samochody dostawcze i ciężarowe. O ile bowiem w produkcji samochodów osobowych Polska nie jest potentatem na tle Europy Środkowej i ilość montowanych jednostek się kurczy, o tyle jesteśmy liderem w produkcji samochodów dostawczych i ciężarowych. Te pierwsze powstają w fabryce Volkswagena w Poznaniu, zaś ciężarowe w zakładach MAN-a w Niepołomicach i Starachowicach oraz w fabryce Volvo we Wrocławiu.

W segmencie samochodów dostawczych i ciężarowych koniunktura jest znacznie lepsza – po załamaniu produkcji w 2009 r. rozpoczęło się odbudowywanie pozycji. W 2015 r. wyprodukowano 112 tys. samochodów dostawczych i ciężarowych, podczas gdy w 2007 r. było to 88,5 tys.

Volkswagen działa w Polsce od 1993 r. i produkuje głównie samochody dostawcze VW Transporter i VW Caddy. Roczna wartość sprzedaży to ok. 2 miliardy euro. W lutym 2019 r. trzymilionowe auto to Volkswagen Caddy Kombi 2.0 TDI. Od 1993 roku w zakładzie w Antoninku, wchodzącym w skład Volkswagen Poznań, powstawało aż 16 modeli różnych marek koncernu. Volkswagen jest największym pracodawcą w Wielkopolsce, który zatrudnia ponad 11.000 osób w 4 zakładach produkcyjnych. Ubiegły rok był rekordowy – z taśm produkcyjnych zjechało 267 tys. samochodów. W październiku 2016 r. koło Wrześni otwarto fabrykę, w której produkuje się model Craftera, o możliwościach produkcyjnych 100 tysięcy samochodów rocznie. VW produkuje też w Polsce silniki Diesla o pojemności 1.6 i 2.0 litra. Na poznańskiej Wildzie działa także odlewnia, która komponenty aluminiowe dostarcza do fabryk Volkswagen na świecie. W ubiegłym roku powstało tu 4,5 mln odlewów.

VW wyprodukował 238 tys. samochodów (2017), co zapewniło mu 35,7 proc. udziału w segmencie samochodów osobowych i lekkich dostawczych.

O ile produkcja samochodów osobowych znacząco spada, o tyle ilość ciężarowych – szybko rośnie. W 2017 roku wyprodukowano 170 tys. samochodów ciężarowych, o 39 proc. więcej niż rok wcześniej. MAN w Niepołomicach wyprodukował rekordową liczbę prawie 16 tysięcy samochodów, o ponad tysiąc więcej niż rok wcześniej. Wytwarzający wojskowe samochody Jelcz SA, działający w ramach koncernu Huta Stalowa Wola, wypuszcza ponad sto pojazdów rocznie.

MAN to światowy producent ciężarówek i autobusów, sprzedawanych poda marką MAN i Neoplan. W Polsce firma posiada trzy fabryki: w Poznaniu i Starachowicach produkowane są autobusy Neoplan, a w nowej fabryce w Niepołomicach pod Krakowem ciężarówki. W produkcję autobusów zainwestowano 150 mln euro, a samochodów ciężarowych – 100 mln euro. Firma zatrudnia ponad 3000 pracowników. Obecnie jest to największy producent autobusów w Polsce.

Czytaj wszystkie części Tematu “Przemysł Motoryzacyjny w Polsce”:

  1. Polski przemysł motoryzacyjny
  2. Cięższe pojazdy to polska specjalność
  3. Autobusy i naczepy – więcej polskich firm
  4. Części samochodowe – polska specjalność
  5. Produkujemy na eksport, ale budzi się popyt krajowy
  6. Główny zysk: dużo przemysłowych miejsc pracy
  7. Niska polska wartość dodana i nic do wspólnej kiesy
Coming Soon
Czy przemysł motoryzacyjny w Polsce to dobra inwestycja, służąca naszym interesom narodowym?
Czy przemysł motoryzacyjny w Polsce to dobra inwestycja, służąca naszym interesom narodowym?
Czy przemysł motoryzacyjny w Polsce to dobra inwestycja, służąca naszym interesom narodowym?

Jak oceniasz?

kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

jeszcze nie oceniano

jeśli uznałeś, że to dobre...

... polub nas w mediach społecznościowych

Nie spodobało się? Przykro nam...

Pomóż nam publikować lepsze teksty

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here