6. Miejsca pracy

Jesteśmy nawet uznawani za jedno z największych zagłębi motoryzacyjnych w Europie, jednak w dużej mierze jest to zagłębie taniej siły roboczej.

Branża motoryzacyjna w Polsce jest jedną z największych i najważniejszych gałęzi gospodarki. Lokalizowane u nas zakłady produkcyjne – tak montaż samochodów jak i produkcja części są centrami lokalnej przedsiębiorczości, tworzą dużo miejsc pracy zarówno w samej branży, jak i produkcji części i podzespołów. Ale także w otoczeniu – szacuje się, że na 1 pracownika zatrudnionego bezpośrednio w produkcji przypada 5 osób zatrudnionych w branżach powiązanych.

W polskim przemyśle motoryzacyjnym w 2018 r. zatrudnionych przekroczyło 200 tys. osób (w zakładach powyżej 9 osób) i wzrosło o 8,7 tys. w ciągu roku. Stanowi to około 10 procent pracowników zatrudnionych w przemyśle. Zatrudnienie koncentruje się w w dużych przedsiębiorstw (powyżej 49 osób), gdzie pracowało 193 tys. osób. I gdy zatrudnienie maleje u producentów pojazdów (30,4 tys.), jednocześnie szybciej rośnie u producentów części i akcesoriów, gdzie pracuje 151 tys. pracowników.

Branża motoryzacyjna w Polsce szybko się rozwija. W latach 2007-2016 liczba zatrudnionych zwiększyła się o blisko 56 tys. Najbardziej wzrosło zatrudnienie przy produkcji części i akcesoriów – o ponad 55 tys. osób (z 78,7 tys. w 2007 r. do 134,3 tys. w 2016 r.). Efektem tych zmian był wzrost udziału produkcji części i akcesoriów w wielkości zatrudnienia w całym przemyśle motoryzacyjnym. W 2016 r. przy produkcji części i akcesoriów zatrudniano 77% ogółu pracujących w przemyśle motoryzacyjnym, a w 2007 r. było to 67%.

Sektor produkcji części jest znacznie bardziej pracochłonny – na każde miejsce pracy przy produkcji/montażu pojazdów przypada aż 4-5 etatów w zakładach wytwarzających części. Zapewniają one ponad 160 tys. miejsc pracy. I gdy zatrudnienie przy montażu ostatecznym pojazdów utrzymuje się od lat na tym samym poziomie, to miejsc pracy w produkcji części i urządzeń – szybko przybywa.

Mamy naturalne przewagi demograficzne i społeczne. Polska w naszej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Polska ze względu na długą historię przemysłu samochodowego oraz dużą skalę produkcji posiada od wielu lat system szkolnictwa przystosowującego do pracy w sektorze motoryzacyjnym. W średnich szkołach o profilu technicznym uczy się ok. 200 tys. osób. Na studiach inżynieryjnych na kierunkach mechanicznych i budowy maszyn uczy się ponad 30 tys. studentów, co gwarantuje odpowiedni napływ kadry wyższego szczebla. Obecnie w sektorze zatrudnionych jest 136 tys. osób, czyli 5% wszystkich pracujących w przemyśle.

Mamy szeroką kadrę dobrze wykształconych inżynierów dla potrzeb tego przemysłu:

Czytaj wszystkie części Tematu “Przemysł Motoryzacyjny w Polsce”:

  1. Polski przemysł motoryzacyjny
  2. Cięższe pojazdy to polska specjalność
  3. Autobusy i naczepy – więcej polskich firm
  4. Części samochodowe – polska specjalność
  5. Produkujemy na eksport, ale budzi się popyt krajowy
  6. Główny zysk: dużo przemysłowych miejsc pracy
  7. Niska polska wartość dodana i nic do wspólnej kiesy
Coming Soon
Czy przemysł motoryzacyjny w Polsce to dobra inwestycja, służąca naszym interesom narodowym?
Czy przemysł motoryzacyjny w Polsce to dobra inwestycja, służąca naszym interesom narodowym?
Czy przemysł motoryzacyjny w Polsce to dobra inwestycja, służąca naszym interesom narodowym?

Jak oceniasz?

kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

jeszcze nie oceniano

jeśli uznałeś, że to dobre...

... polub nas w mediach społecznościowych

Nie spodobało się? Przykro nam...

Pomóż nam publikować lepsze teksty

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here